Artykuły

Nordic walking dla seniora

Nordic walking dla seniora

Od kilku lat można zauważyć, że nordic walking staje się bardzo popularny na terenie całej Europy także w naszym kraju. Tak bardzo popularne chodzenie z kijkami zyskuje sobie zwolenników, gdyż nie wymaga dużych przygotowań od osoby, która chce zająć się taką aktywnością, a jednocześnie można ten sport uprawiać praktycznie wszędzie. 

Patrząc na osoby, które uprawiają nordic walking możemy mieć wrażenie, że wyglądają tak jakby potrzebowali jeszcze nart i nieco śniegu. Jednak nie jest tak do końca. Kijki tylko przypominają te do nart są inne pod względem rozmiarów jak i też pod kątem wagi. Również technika prawidłowego chodzenia w nordic walikg jest zupełnie inna niż ta przy biegach narciarskich. 

Czy to tylko chodzenie z kijkami? I tak i nie. Przede wszystkim nordic walking gwarantuje angażowanie bardzo wielu mięśni i to jest jego wielką zaletą w stosunku do zwykłego spaceru. Zanim rozpoczniemy chodzenie z kijkami musimy poznać prawidłową technikę takiego marszu. Oczywiście równocześnie musimy zadbać o to, by wyposażyć się w odpowiednie kijki. 

Jak wybrać dla siebie kijki? 

Musimy udać się do sklepu i sprawdzić czy kijki nie są za ciężkie. W sprzedaży znajduje się bardzo wiele różnorakich modeli, spośród których można wybrać jakieś odpowiednie dla siebie. Poza tym trzeba także spojrzeć na rączki, które powinny mieć wygodny kształt oraz odpowiednie pokrycie, dzięki którym będą wygodne. Patrzmy także na to jak kijki są zakończone. Najlepsze będą takie, które mają ostre zakończenie, gdyż będą się dobrze wbijać w podłoże. Gdy chodzimy po chodnikach powinniśmy mieć odpowiednie nakładki z gumy, które będą odbijały kijek od twardego podłoża. Kijki do nordic walking są inne niż kijki trekkingowe przeznaczone do trudnego terenu czy też zwykłe kijki narciarskie. Można je odróżnić tym, że przy tych do nordic walkingu znajdują się specjalne rękawiczki przy rączkach. Długość kupowanych kijków należy dopasowywać, gdy mamy na sobie te buty, w których będziemy ćwiczyć. Stajemy prostu i trzymając kijek staramy się zgiąć rękę pod kątem prostym w łokciu. Robimy to równolegle do podłoża. Gdy kijek jest pionowo to znaczy, że znaleźliśmy odpowiednią dla siebie długość. 

Technika w czasie nordic walking

Nie jest to zwykłe chodzenie, dlatego w tracie uprawiania tego sportu powinno się pamiętać przynajmniej o kilku istotnych kwestiach:

•    Wyprostowana sylwetka
•    Brzuch wciągnięty 
•    Łokcie proste
•    Kroki muszą być naturalne, nie staramy się ich wydłużać sztucznie
•    Stawiamy stopę na pięcie i dalej ciągniemy palce, odbicie z dużego palca
•    Odbijcie od podłoża dokonywane jest dzięki kijom
•    Wbijamy kije pod kątem 60 stopni. 

Początek może okazać się trudny, gdyż będzie trudno zachowywać taką pozycję jak opisana. Z czasem jednak wejdzie to w nawyk i stanie się naturalne. Pamiętajmy, by na początku siebie kontrolować czy utrzymujemy właściwą postawę. 

Powszechnie uważa się, że nordic walking to idealny sport dla seniorów. Nie ma tutaj jakiegoś bardzo dużego obciążania organizmu. Można spokojnie iść w dopasowanym do swoich możliwości tempie. Jednocześnie jest to aktywność fizyczna, w czasie której pracują wszystkie mięśnie, poprawia się krążenie funkcjonowanie układu oddechowego oraz mocno pracuje się nad kondycją fizyczną oraz zdrowiem. Przy nordic walking pracują również mięśnie górnych części ciała, co nie ma miejsca przy zwykłym marszu. Mówi się nawet o tym, że w tym czasie pracuje około 90 % wszystkich naszych mięśni. 

Senior spokojnie na taki trening może wyjść z inną osobą, dlatego będzie czuł się bezpieczniej a jednocześnie będzie to również aktywować towarzysko taką osobę, co w starszym wieku także jest istotną kwestią. 

Gdy stosujemy kijki dbamy o to, by nie doprowadzać do nadwyrężania stawów co dzieje się przy zwykłym marszu. Po dłuższym okresie treningu można spokojnie liczyć na to, że nordic walking zdecydowanie poprawi nasze samopoczucie, da dużo energii i zadowolenia. Dlatego jeśli do tej pory nie znaleźliśmy dla siebie idealnej formy aktywności rzeczywiście warto wybrać nordic walking.

Treści znajdujące się w serwisie supple.pl powstały po to, aby polepszyć kontakt jego Użytkownika z lekarzem, a nie po to, aby go zastąpić. Wynika to z informacyjno-edukacyjnego charakteru serwisu. Jeszcze przed zastosowaniem się do porad opartych na wiedzy specjalistycznej, w tym zwłaszcza medycznej, a zawartych w prowadzonym przez nas Serwisie wskazane jest bezwzględne zasięgnięcie opinii lekarza. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.

Thumb custom

Pelavo

5.0
opinii: 4

Thumb custom

Septolete Plus

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Flegatussin

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Oritolin

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Herbata Rooibos Żurawinowy

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Maść Żywokostowa

5.0
opinii: 1