Najlepsze produkty na odwodnienie

Ranking - odwodnienie organizmu Najlepsze produkty na odwodnienie

Odwodnienie organizmu – rozpoznanie i leczenie

Podstawą egzystencji naszego organizmu jest woda. Stanowi ona około 70% całej naszej masy ciałą i to dzięki niej mogą zachodzić wszystkie procesy chemiczne niezbędne do normalnej pracy wszystkich naszych układów, a nawet pojedynczych komórek. Bez niej niemożliwe byłyby procesy metaboliczne. Zbyt mała ilość wody w organizmie powoduje odwodnienie, które zlekceważone może okazać się bardzo groźne i śmiertelne. Warto zatem dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu na codzień, ale r ównież podczas chorób takich jak np. biegunka, kiedy mamy do czynienia z dużym odwodnieniem organizmu.

Czym jest odwodnienie?

Odwodnienie definiujemy jako stan, w czasie którego ilość wody w naszym organizmie spada do poziomu, który utrudnia normalne funkcjonowanie ciała. Jeśli taki stan się utrzymuje przez dłuższy czas, może to być nawet bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób starszych i małych dzieci, a także u wszystkich osób z osłabionym organizmem. Odwodnienie dzielimy na lekkie, umiarkowane i ostre. 

Lekkie może się objawiać wzmożonym pragnienie, bólami lub zawrotami głowy oraz ogólnym osłabieniem. Przy umiarkowanym pojawia się suchość w ustach i wzrasta akcja serca. Organizm ogranicza wydalanie moczu i swoją aktywność, człowiek robi się ospały. Ostre natomiast cechuje się skrajnie silnym pragnieniem, przyspieszeniem oddechu i zmianami psychicznymi.


Źródła odwodnienia

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wodę w klimacie umiarkowanym szacuje się na 2-2,5 litra. Osoby młode mają mniejszą tolerancję na brak odpowiedniej ilości wody w organizmie, chociaż u wszystkich ludzi pierwsze objawy braku wody zaczynają się już przy utracie 2% jej normalnej ilości . Do odwodnienia dochodzi zwykle z powodu biegunki i wymiotów, przy niedożywieniu lub picu za małej ilości płynów, przez zbyt duże ilości płynów moczopędnych (alkoholu, kawy) oraz z powodu długotrwałego wysiłku fizycznego. 

Eliminowanie odwodnienia

W zależności od temperatury i aktywności fizycznej, ludzki organizm jest w stanie egzystować przez 4-7 dni bez przyjmowania dodatkowej wody z otoczenia. Po tym czasie nastąpi zgon. Bardzo ważnym jest, by odwodnienie było szybko rozpoznane i jego efekty zostały wyeliminowane. Najskuteczniej nawadnia nas zwykła niegazowana woda, ale skuteczne są też herbatki ziołowe i rozcieńczone soki owocowe. Ostre przypadki odwodnienia wymagają hospitalizacji. W warunkach ambulatoryjnych może zostać podana też kroplówka zawierająca elektrolity. 

Razem z nią stosuje się specjalne suplementy diety. Posiłki w tym czasie powinny mieć charakter płynny, najlepiej zup czy płatków śniadaniowych przygotowanych na wodzie. Warto wiedzieć, że odwodnieniu mogą zapobiegać słone przekąski. Uzupełniają one zapasy soli, które zostały wydalone z z organizmu  razem z wodą.

Czym jest odwodnienie?

Odwodnienie definiujemy jako stan, w czasie którego ilość wody w naszym organizmie spada do poziomu, który utrudnia normalne funkcjonowanie ciała. Jeśli taki stan się utrzymuje przez dłuższy czas, może to być nawet bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób starszych i małych dzieci, a także u wszystkich osób z osłabionym organizmem. Odwodnienie dzielimy na lekkie, umiarkowane i ostre. 

Lekkie może się objawiać wzmożonym pragnienie, bólami lub zawrotami głowy oraz ogólnym osłabieniem. Przy umiarkowanym pojawia się suchość w ustach i wzrasta akcja serca. Organizm ogranicza wydalanie moczu i swoją aktywność, człowiek robi się ospały. Ostre natomiast cechuje się skrajnie silnym pragnieniem, przyspieszeniem oddechu i zmianami psychicznymi.


Źródła odwodnienia

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wodę w klimacie umiarkowanym szacuje się na 2-2,5 litra. Osoby młode mają mniejszą tolerancję na brak odpowiedniej ilości wody w organizmie, chociaż u wszystkich ludzi pierwsze objawy braku wody zaczynają się już przy utracie 2% jej normalnej ilości . Do odwodnienia dochodzi zwykle z powodu biegunki i wymiotów, przy niedożywieniu lub picu za małej ilości płynów, przez zbyt duże ilości płynów moczopędnych (alkoholu, kawy) oraz z powodu długotrwałego wysiłku fizycznego. 

Eliminowanie odwodnienia

W zależności od temperatury i aktywności fizycznej, ludzki organizm jest w stanie egzystować przez 4-7 dni bez przyjmowania dodatkowej wody z otoczenia. Po tym czasie nastąpi zgon. Bardzo ważnym jest, by odwodnienie było szybko rozpoznane i jego efekty zostały wyeliminowane. Najskuteczniej nawadnia nas zwykła niegazowana woda, ale skuteczne są też herbatki ziołowe i rozcieńczone soki owocowe. Ostre przypadki odwodnienia wymagają hospitalizacji. W warunkach ambulatoryjnych może zostać podana też kroplówka zawierająca elektrolity. 

Razem z nią stosuje się specjalne suplementy diety. Posiłki w tym czasie powinny mieć charakter płynny, najlepiej zup czy płatków śniadaniowych przygotowanych na wodzie. Warto wiedzieć, że odwodnieniu mogą zapobiegać słone przekąski. Uzupełniają one zapasy soli, które zostały wydalone z z organizmu  razem z wodą.