Artykuły

Jak obniżyć cholesterol?

Jak obniżyć cholesterol?

Jeśli chcemy walczyć z cholesterolem powinniśmy zadbać przede wszystkim o swoją dietę, która powinna być złożona z różnych zdrowych składników. Ważne jest stałe zmienianie swoich nawyków a nie tylko krótkotrwałe działania. Dobrze na nasze serce działają takie pierwiastki jak miedź, potas, magnez i selen. Poza tym w naszej diecie powinny znajdować się wartościowe kwasy tłuszczowe omega-3 oraz antyoksydanty. Jakie składniki jeść, by dobrze wpływać na swoje serce? Na pewno ryby, dużo warzyw i owoców i naturalną oliwę z oliwek. 

Tłuszcze 

Może to niektórych zdziwić ale w diecie, która ma pomóc w walce z cholesterolem nie trzeba całkowicie rezygnować z tłuszczów. Są one ważnym składnikiem, który daje nam energię i działa przy produkcji hormonów, poprawia pracę układu odpornościowego i poprawia naszą zdolność przyjmowania witamin. Jeśli nie mamy tłuszczów w diecie tak naprawdę możemy doprowadzić do tego, że obniży się dobry cholesterol a ten zły pójdzie w górę. Właśnie LDL - zły cholesterol odpowiada za powstawanie miażdżycy, natomiast HDL poprawia czyszczenie tętnic, dlatego jest tak istotny. Tłuszcze, jeśli są dobre dla organizmu mogą również ułatwiać nam walkę z nadciśnieniem i cukrzycą. Według zasad żywienia w naszym dziennym posiłku tłuszcze nie powinny przekraczać 30% wszystkich kalorii, które przyjmiemy. Poza tym tłuszcze też mają różne rodzaje i tutaj również trzeba brać to pod uwagę. Jednonienasycone poprawiają poziom cholesterolu LDL na niższy. I chronią nasze serce przed bardzo niebezpiecznymi schorzeniami i miażdżycą. Mogą również wpływać na podniesienie cholesterolu HDL oraz tym samym pracują nad mniejszym ciśnieniem krwi. Takie tłuszcze znajdziemy w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, który jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. 

Omega -3 

Natomiast Omega-3 go kwasy tłuszczowe, które mają charakter wielonienasycony. Mają one ochronne znaczenie dla naszego serca, dlatego powinny znaleźć się licznie również w diecie, która ma pracować nad obniżeniem cholesterolu. Przede wszystkim działają one w taki sposób, że nie dochodzi do zlepiania się płytek krwi, a tym samym cholesterol nie może osadzać się na ściankach naczyń krwionośnych i nie będą dzięki temu powstawać nieprzyjemne zatory. Kwasy te powodują obniżenie cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Duże ilości Omega-3 znajdują się w rybach takich jak: makrela, tuńczyk, łosoś, sardynki, śledzie oraz halibut. Dlatego powinno się przynajmniej dwa razy w ciągu tygodnia zjadać porcję ryb. Niektórzy lekarze uważają nawet, że około 100 g ryby powinno zjadać się każdego dnia. W ten sposób mamy codziennie dostarczać przynajmniej gram omega3 do swojego organizmu. Poza tym takie kwasy znajdują się również w ziarnach niektórych roślin. Nieco straciły jednak na popularności po tym jak lekarze stwierdzili, że poza obniżeniem LDL wpływają również na obniżenie HDL i tym samym nie są tak do końca dobre. Nie można ich jednak całkowicie eliminować z diety. Znajdziemy takie kwasy tłuszczowe w olejach kukurydzianych, słonecznikowych, sojowych a także w kapuście włoskiej czy szpinaku. 

Gdy walczymy z nadmiernym cholesterolem powinniśmy w diecie ograniczyć tłuszcze nasycone, a więc te, które mają pochodzenie zwierzęce. Powodują one większy poziom całkowity cholesterolu a także większy poziom LDL i obniżają możliwość krzepnięcia krwi. Szczególnie niebezpieczne będą kwasy tłuszczowe trans, które pojawiają się w margarynach, słodyczach oraz chipsach. Będą podnosić poziom złego cholesterolu i obniżać poziom dobrego. 

Przyprawy

W diecie, które zmniejsza poziom cholesterolu powinno się wyeliminować sól oraz tłuste dodatki do potraw. Sól będzie podnosić ciśnienie i dlatego lepiej ją zastępować innymi ziołowymi przyprawami. Unikajmy również majonezu i tłustej śmietany. Można je zastąpić przez jogurt naturalny oraz kefir. Do diety warto dodawać również czosnek, który czyści tętnice z cholesterolu. Do obniżenia LDL może się również przyczynić twardziak jadalny, który w Japonii uważany jest za eliksir zdrowia i życia. Jest to grzyb jadalny, który doskonale wpływa na obniżanie cholesterolu, jednak w Polsce jest póki co rzadko spotykany. 

Wolne rodniki

Jeśli chcemy zadbać o serce powinny nas również zainteresować wolne rodniki. Jeśli będzie ich w organizmie za dużo mogą być niebezpieczne. Niekiedy prowadzić będą do chorób serca, wątroby, problemów z nowotworami czy starzeniem organizmu. Na ich zniszczenie mogą wpływać antyoksydanty, dlatego warto mieć ich w organizmie jak najwięcej. Takie związki znajdują się między innymi w olejach, zbożu, cytrusach czy zielonych warzywach. Poza tym warto również spożywać paprykę, marchew i pomidory oraz owoce o jagodowym charakterze. Antyoksydanty znajdziemy również licznie w bazylii.

Treści znajdujące się w serwisie supple.pl powstały po to, aby polepszyć kontakt jego Użytkownika z lekarzem, a nie po to, aby go zastąpić. Wynika to z informacyjno-edukacyjnego charakteru serwisu. Jeszcze przed zastosowaniem się do porad opartych na wiedzy specjalistycznej, w tym zwłaszcza medycznej, a zawartych w prowadzonym przez nas Serwisie wskazane jest bezwzględne zasięgnięcie opinii lekarza. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.

Thumb custom

Sinulan Direct Junior

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Septolete Plus

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Olej Z Pestek Dyni

5.0
opinii: 1

Thumb custom

UroFuraginum

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Activitki Gardło

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Doppelherz aktiv Na gardło Forte

5.0
opinii: 1