Artykuły

Gdy w czasie biegu pojawia się tak zwana kolka powinniśmy wiedzieć jak się zachować

Gdy w czasie biegu pojawia się tak zwana kolka powinniśmy wiedzieć jak się zachować

Dlaczego pojawia się kolka?

Kłucie w boku o dość intensywnym charakterze związane jest z tym, że powiększa się śledziona. Nadmierna ilość krwi, która zaczyna się przedostawać do tego narządu powoduje jego gwałtowne powiększenie. Krew ta napływa ze względu na skurcz mięśni i naczyń jelit co sprawa, że duża ilość krwi dociera do śledziony. Powiększony narząd zaczyna naciskać na otaczające torebki, które mają silne unerwienie i to powoduje ból. Kolka może pojawić się w różnych momentach i spowodowana może być różnymi kwestiami. Przede wszystkim intensywny i szybki bieg bardzo często powoduje kolkę. Dodatkowo może się ona pojawić również w momencie, gdy nie dokonamy wcześniejszej rozgrzewki czy mieliśmy długą przerwę w treningach. Niektórzy czują kolkę również w momencie, gdy po posiłku nie robią odpowiedniej przerwy zanim rozpoczną ćwiczenia. 

Jak poradzić sobie z kolką?

Najważniejszą kwestią, gdy pojawi się kolka, będzie ograniczenie wszelkich ruchów o gwałtownym charakterze. Jeśli jesteśmy w trakcie treningu nie można się zatrzymywać. Najważniejsze będzie stopniowe uspokojenie serca, dzięki czemu unormuje się ciśnienie. Ocenia się, że najlepszym sposobem na pozbycie się kolki jest stopniowe zwalnianie w biegu, aż do ustąpienia objawów. Można stopniowo przejść do marszu jednocześnie głęboko i spokojnie oddychając. Niektórzy zaczynają odczuwać ulgę po wykonaniu skłonów czy głębokich przysiadów, tak że kolana będą znajdować się tuż pod brodą. Stopniowo można również delikatnie masować miejsce, w którym czuje się ucisk. Sposobem na kolkę może być również całkowite wyprostowanie i uniesienie rąk do góry po czym głęboko oddychając można zgiąć się w stronę miejsca, w którym odczuwa się wyjątkowo silne kłucie.

Czy można zapobiegać pojawianiu się kłucia w boku?

Oczywiście są pewne sposoby, dzięki którym można ograniczyć możliwość pojawienia się tego nieprzyjemnego kłucia w boku. Najważniejszą kwestią będzie wprowadzanie odpowiedniego odpoczynku po posiłku nim rozpocznie się trening. Warto przynajmniej godzinę odczekać zanim rozpocznie się biegać jeśli dopiero co jadło się posiłek. W przypadku szczególnie obfitych lub ciężkostrawnych posiłków można wydłużyć ten okres nawet do 2 godzin, by organizm mógł ustabilizować swoją pracę. Przed rozpoczęciem ćwiczeń trzeba oczywiście wykonać odpowiednią rozgrzewkę. Mięśnie, które są całkowicie zimne nie będą przygotowane na nagły wysiłek, dlatego jeśli go poczują zaczną oczywiście działać w taki sposób, że pojawią się dolegliwości również takie jak kolka. Jeśli miało się przerwę w treningach, które trwała nieco dłużej również trzeba podejść do kolejnego treningu w sposób swobodny i spokojny. Trzeba ograniczyć wykonywanie od razu ostrego treningu, gdy miało się dłuższą przerwę. 

Uczucia kolki nie powinniśmy lekceważyć. Jeśli będzie się pojawiać często bądź też będzie szczególnie nasilona i długa trzeba wybrać się do lekarza, który oceni czy w danym przypadku nie jest spowodowana innymi schorzeniami.

Treści znajdujące się w serwisie supple.pl powstały po to, aby polepszyć kontakt jego Użytkownika z lekarzem, a nie po to, aby go zastąpić. Wynika to z informacyjno-edukacyjnego charakteru serwisu. Jeszcze przed zastosowaniem się do porad opartych na wiedzy specjalistycznej, w tym zwłaszcza medycznej, a zawartych w prowadzonym przez nas Serwisie wskazane jest bezwzględne zasięgnięcie opinii lekarza. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.

Thumb custom

Be Slim 3

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Nestle Resource Instant Protein

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Figura No Appetite

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Linea Detox

5.0
opinii: 1

Thumb custom

Capivit Anti-Cellulite

5.0
opinii: 2

Thumb custom

Figura Błonnik Z Ananasem I Wiśnią

5.0
opinii: 1